Koło przyrodnicze

Koło przyrodnicze zrzesza uczniów kl. 5-8 o zainteresowaniach przyrodniczych.

Koordynator: Adriana Kleina – nauczyciel biologii, chemii, EdB

Spotkania w roku szkolnym 2023/2024: poniedziałki, godz. 14:00-14:45

Bieżące informacje: Grupa na FB

Warsztaty przyrodnicze

Warsztaty przyrodnicze to grupa 20 uczniów kl. 5-8 o zainteresowaniach przyrodniczych.

Koordynator: Adriana Kleina – nauczyciel biologii, chemii, EdB

Spotkania w roku szkolnym 2023/2024 wg harmonogramu:

sobota, godz. 10:00-13:00

Harmonogram:

  1. 18 listopada 2023 “Formy ochrony przyrody w Polsce”
  2. 16 grudnia 2023 “Ochrona gatunkowa roślin, grzybów i zwierząt”
  3. 3 luty 2024 przeniesione na 24 luty 2024 “Stanowiska dokumentacyjne oraz rozpoznawanie minerałów” 
  4. 16 marca 2024 “Rola roślin w życiu człowieka oraz wartości odżywcze w roślinach”
  5. 6 kwiecień 2024 “Hodowla roślin leczniczych – rozbudowa i przygotowanie szkolnego ogródka ziołowego na sezon” 
  6. 11 maj 2024 “Pożyteczne owady wokół nas – wykonanie modeli owadów 3D do Szkolnego ogródka ziołowego”

Wstępne daty wycieczek:

  1. 4 marca 1- dniowa Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznawstwa „Salamandra” w Myśliborzu oraz Rezerwat Przyrody w Myśliborzu –
  2. 29 kwietnia 1-dniowa wycieczka do PN Gór Stołowych
  3. 22-24 maja  3-dniowa wycieczka do Wielkopolskiego PN (+Lubin, Włoszakowice – bezpłatne zajęcia edukacyjne)

Bieżące informacje: Grupa na FB

Nasze działania

  • Wycieczka warsztatowa

    Wycieczka warsztatowa 2

    Kopalnia w Piławie Górnej

    12.03.2024

    Cele: 

    • spotkanie z doktorem geologii,
    • nauka rozpoznawania minerałów,
    • poznanie zawodów związanych z kopalnictwem.

    Przebieg zajęć:

    • uczniowie spotkali się z doktorem geologii, który opowiedział na temat nauki, jaką jest geologia;
    • uczniowie poznali różne minerały na podstawie okazów i prezentacji;
    • uczniowie zwiedzili kopalnię poznając cały proces wydobycia minerałów, aż do ich transportu;
    • uczniowie samodzielnie wydobywali minerały w kamieniołomie.

    Ewaluacja:

    • uczniowie otrzymali pomoc dydaktyczną dotyczącą rozpoznawania minerałów;
    • uczniowie zabrali ze sobą znalezione samodzielnie minerały;
    • uczniowie poznali funkcjonowanie i działanie kopalni oraz zawody związane z kopalnictwem.

    Relacja na FB

  • 6 kwietnia "Hodowla roślin leczniczych"

    Temat: “Hodowla roślin leczniczych – rozbudowa i przygotowanie szkolnego ogródka ziołowego na sezon”

    Cele: 

    • poznanie roli ziół w życiu człowieka;
    • poznanie właściwości ziół;
    • posadzenie ziół w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym;
    • spotkanie z gościem – Grażyną Skupin.

    Przebieg zajęć:

    • uczniowie poznali wybrane zioła oraz właściwości różnych ziół;
    • uczniowie poszukiwali zioła w najbliższej okolicy i uczyli się je rozpoznawać;
    • uczniowie zjedli przygotowaną wcześniej zupę ziołową;
    • uczniowie posadzili zioła w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym.

    Ewaluacja:

    • uczniowie zabrali ze sobą zakładkę z przepisem na zupę ziołową wraz z minizielniczkiem z potrzebnymi do tego ziołami.

    Relacja na FB: LINK

  • 16 marca 2024 “Rola roślin w życiu człowieka oraz wartości odżywcze w roślinach”

    Temat: “Rola roślin w życiu człowieka oraz wartości odżywcze w roślinach”

    Cele: 

    • poznanie roli roślin w życiu człowieka;
    • poznanie wartości odżywczych w roślinach;
    • posianie warzyw w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym;
    • spotkanie z gościem – Arielem Miklasem.

    Przebieg zajęć:

    • uczniowie przypomnieli sobie budowę komórki zwierzęcej i budowę morfologiczną roślin;
    • uczniowie poznali rolę roślin w życiu człowieka, zwłaszcza ich znaczenie w wytwarzaniu tlen;
    • uczniowie poznali pierwiastki niezbędne do prawidłowego rozwoju roślin;
    • uczniowie poznali rolę roślin w codziennym odżywaniu;
    • uczniowie wykonali na podstawie przepisów soki, smoothie i sałatki z warzyw i owoców, które następnie degustowali;
    • uczniowie posiali warzywa w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym.

    Ewaluacja:

    • uczniowie zabrali ze sobą pomoc edukacyjną w postaci pierwiastków oraz ich funkcji w prawidłowym rozwoju roślin;
    • uczniowie poznali smaki samodzielnie wykonanych potraw z warzyw i owoców;
    • uczniowie zabrali ze sobą samodzielnie posadzone dwie odmiany cebulek w doniczkach.

    Relacja na FB LINK

  • Wycieczka warsztatowa

    Wycieczka warsztatowa 1

    Centrum Nauki Ekologicznej i Krajoznawstwa „Salamandra” w Myśliborzu

    04.03.2024

    Cele: 

    • poznanie walorów przyrodniczych okolic Myśliborza,
    • zajęcia edukacyjne w Centrum Nauki Ekologicznej i Krajoznawstwa „Salamandra”.

    Przebieg zajęć:

    • uczniowie wzięli udział w zajęciach warsztatowych „Formy ochrony przyrody w Polsce” oraz „Rozpoznawanie zwierząt”;
    • uczniowie poznali walory przyrodnicze Wąwozu Myśliborskiego podczas zajęć w terenie.

    Ewaluacja:

    • uczniowie nauczyli się rozpoznawać zwierzęta za pomocą kluczy oraz innych źródeł informacji;
    • uczniowie utrwalili wiadomości na temat form ochrony przyrody w Polsce;
    • uczniowie poznali gatunki roślin występujących w Wąwozie Myśliborskim.

    Relacja na FB

  • 24 luty 2024 "Stanowiska dokumentacyjne"

    Temat: “Stanowiska dokumentacyjne”

    Cele: 

    • poznanie celowości tworzenia stanowisk dokumentacyjnych,
    • zapoznanie się z krótką historią Ziemi oraz ewolucji,
    • spotkanie z gościem – Łukaszem Ladrą.

    Przebieg zajęć:

    • uczniowie poznali celowość tworzenia stanowisk dokumentacyjnych;
    • uczniowie poznali podział stanowisk dokumentacyjnych ze względu na pochodzenie i rodzaje;
    • uczniowie poznali metody datowania;
    • uczniowie poznali wybrane stanowiska dokumentacyjne w Polsce na podstawie informacji z internetu;
    • uczniowie poznali wybrane platformy edukacyjne: NaukowyBełkot, khanacademy.org;
    • uczniowie zaznajomili się z historią powstania Ziemi oraz procesem ewolucji i wymarłymi gatunkami zwierząt i roślin na podstawie kolekcji figurek oraz skamieniałości;

    Ewaluacja:

    • uczniowie wykopali z piasku oraz wykuli z lodu dinozaury oraz muszle, które ze sobą zabrali.

    Relacja na FB LINK

  • 16 grudnia 2023 “Ochrona gatunkowa roślin, grzybów i zwierząt”

    Temat: “Ochrona gatunkowa roślin, grzybów i zwierząt”

    Cele: 

    • poznanie gatunków chronionych zwierząt, roślin i grzybów w Polsce,
    • uświadomienie o konieczności ochrony gatunkowej.

    Przebieg zajęć:

    • uczniowie przypomnieli sobie informacje na temat budowy komórkowej zwierząt, grzybów i roślin;
    • uczniowie przypomnieli sobie informacje na temat systematyki królestwa zwierząt, grzybów i roślin;
    • uczniowie poznali rozporządzenia dotyczące listy gatunków chronionych zwierząt, roślin i grzybów w Polsce;
    • uczniowie poznali argumenty za ochroną gatunkową;
    • uczniowie poznali wybrane gatunki chronione zwierząt, roślin i grzybów podczas zabawy w rozprawę sądową oraz podczas naklejania naklejek do swoich teczek;
    • uczniowie wykonali dodatkowe materiały do swojej własnej teczki z poprzednich zajęć – budowa komórek, systematyka oraz rozporządzenia, a także karty z listami i naklejkami wybranych gatunków chronionych zwierząt, roślin i grzybów;
    • uczniowie wykonali plakaty na temat wybranego gatunku w wybranych programach komputerowych (Canva, Paint, Word).

    Ewaluacja:

    • uczniowie zabrali ze sobą teczki z materiałami na temat ochrony gatunkowej.

    Relacja na FB LINK

  • 18 listopada 2023 “Formy ochrony przyrody w Polsce”

    Temat: Formy ochrony przyrody w Polsce

    Cele: 

    • poznanie 10 form ochrony przyrody w Polsce
    • uświadomienie o konieczności dbania  przyrodę. 

    Przebieg zajęć:

    • uczniowie poznali 10 form ochrony przyrody na podstawie zajęć z miniwykładem oraz quizem utworzonej i przeprowadzonej na quizizz.com;
    • uczniowie poznali loga 23 parków narodowych w Polsce i stworzyli samodzielnie mapę poprzez przyklejenie logo;
    • uczniowie wykonali własne teczki z formami ochrony przyrody – mapa z logo parków narodowych, mapa parków krajobrazowych, mapa myśli dotycząca definicji form ochrony przyrody, lista odwiedzonych do tej pory form ochrony przyrody;
    • uczniowie wykonali w parach prezentacje na temat wybranych form ochrony przyrody z wylosowanych województw LINK.

    Ewaluacja:

    • uczniowie zabrali ze sobą teczki z formami ochrony przyrody.

    Relacja na FB LINK