Koło przyrodnicze
Koło przyrodnicze zrzesza uczniów kl. 5-8 o zainteresowaniach przyrodniczych.
Koordynator: Adriana Kleina – nauczyciel biologii, chemii, EdB
Spotkania w roku szkolnym 2023/2024: poniedziałki, godz. 14:00-14:45
Bieżące informacje: Grupa na FB
Warsztaty przyrodnicze
Warsztaty przyrodnicze to grupa 20 uczniów kl. 5-8 o zainteresowaniach przyrodniczych.
Koordynator: Adriana Kleina – nauczyciel biologii, chemii, EdB
Spotkania w roku szkolnym 2023/2024 wg harmonogramu:
sobota, godz. 10:00-13:00
Harmonogram:
- 18 listopada 2023 “Formy ochrony przyrody w Polsce”
- 16 grudnia 2023 “Ochrona gatunkowa roślin, grzybów i zwierząt”
- 3 luty 2024 przeniesione na 24 luty 2024 “Stanowiska dokumentacyjne oraz rozpoznawanie minerałów”
- 16 marca 2024 “Rola roślin w życiu człowieka oraz wartości odżywcze w roślinach”
- 6 kwiecień 2024 “Hodowla roślin leczniczych – rozbudowa i przygotowanie szkolnego ogródka ziołowego na sezon”
- 11 maj 2024 “Pożyteczne owady wokół nas – wykonanie modeli owadów 3D do Szkolnego ogródka ziołowego”
Wstępne daty wycieczek:
- 4 marca 1- dniowa Centrum Edukacji Ekologicznej i Krajoznawstwa „Salamandra” w Myśliborzu oraz Rezerwat Przyrody w Myśliborzu –
- 29 kwietnia 1-dniowa wycieczka do PN Gór Stołowych
- 22-24 maja 3-dniowa wycieczka do Wielkopolskiego PN (+Lubin, Włoszakowice – bezpłatne zajęcia edukacyjne)
Bieżące informacje: Grupa na FB
Nasze działania
Wycieczka warsztatowa
Wycieczka warsztatowa 4
22-24.05.2024
Cele:
- poznanie walorów przyrodniczych okolic wielkopolski;
Przebieg wycieczki:
- uczniowie poznali walory przyrodnicze Przemkowskiego Parku Krajobrazowego;
- uczniowie poznali walory przyrodnicze Wielkopolskiego Parku Narodowego;
- uczniowie odwiedzili Ośrodek edukacji leśnej i lecznicy dla zwierząt dzikich „Zaskroniec”.
Ewaluacja
- uczniowie poznali walory przyrodnicze Przemkowskiego Parku Krajobrazowego – Stawy Przemkowskie (obszar Natura 2000), Przemkowskie Bagno;
- uczniowie poznali historię, geologię i walory przyrodnicze Wielkopolskiego Parku Narodowego – Obszar ochrony ścisłej: Jezioro Kociołek, Grabina, Jezioro Góreckie, Obszar Natury 2000 WPN;
- uczniowie odwiedzili Ośrodek edukacji leśnej i lecznicy dla zwierząt dzikich „Zaskroniec” – poznali jak można dbać o przyrodę, w tym jak leczy się zwierzęta dzikie.
Wycieczka warsztatowa
Wycieczka warsztatowa 3
Park Narodowy Gór Stołowych
29.04.2024
Cele:
- poznanie walorów przyrodniczych Parku Narodowego Gór Stołowych.
Przebieg wycieczki:
- uczniowie poznali walory przyrodnicze PN Gór Stołowych – Błędne Skały, Szczeliniec Wielki.
Ewaluacja:
- uczniowie poznali walory przyrodnicze PN Gór Stołowych – Błędne Skały, Szczeliniec Wielki oraz obserwowali gatunki tam występujące, a także poznali historię geologiczną tego miejsca.
18 maja 2024 "Pożyteczne owady wokół nas"
Temat: “Pożyteczne owady wokół nas – wykonanie modeli owadów w drukarce 3D”
Cele:
- poznanie pożytecznych owadów oraz ich roli w przyrodzie;
- poznanie działania drukarki 3D oraz długopisu 3D;
- wykonanie modeli owadów w formacie 3D;
- spotkanie z gościem – Barbarą Podgórską i Matvii Ovcharenko.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali podział na pożyteczne owady – zapylające, saprobionty i wrogowie naturalni szkodników;
- uczniowie poznali działanie drukarek 3D oraz długopisu 3D;
- uczniowie wykonali modele owadów w 3D z gliny oraz długopisem 3D, pomalowali i podpisali wykonane modele owadów w drukarce 3D;
- uczniowie umieścili owady w szklarni w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym.
Ewaluacja:
- uczniowie wybrali i wykonali i/lub pomalowali owady z gliny, długopisu 3D, drukarki 3D, które zostały podpisane i umieszczone w szklarni.
Relacja na FB: LINK
Wycieczka warsztatowa
Wycieczka warsztatowa 2
Kopalnia w Piławie Górnej
12.03.2024
Cele:
- spotkanie z doktorem geologii,
- nauka rozpoznawania minerałów,
- poznanie zawodów związanych z kopalnictwem.
Przebieg zajęć:
- uczniowie spotkali się z doktorem geologii, który opowiedział na temat nauki, jaką jest geologia;
- uczniowie poznali różne minerały na podstawie okazów i prezentacji;
- uczniowie zwiedzili kopalnię poznając cały proces wydobycia minerałów, aż do ich transportu;
- uczniowie samodzielnie wydobywali minerały w kamieniołomie.
Ewaluacja:
- uczniowie otrzymali pomoc dydaktyczną dotyczącą rozpoznawania minerałów;
- uczniowie zabrali ze sobą znalezione samodzielnie minerały;
- uczniowie poznali funkcjonowanie i działanie kopalni oraz zawody związane z kopalnictwem.
6 kwietnia "Hodowla roślin leczniczych"
Temat: “Hodowla roślin leczniczych – rozbudowa i przygotowanie szkolnego ogródka ziołowego na sezon”
Cele:
- poznanie roli ziół w życiu człowieka;
- poznanie właściwości ziół;
- posadzenie ziół w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym;
- spotkanie z gościem – Grażyną Skupin.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali wybrane zioła oraz właściwości różnych ziół;
- uczniowie poszukiwali zioła w najbliższej okolicy i uczyli się je rozpoznawać;
- uczniowie zjedli przygotowaną wcześniej zupę ziołową;
- uczniowie posadzili zioła w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą zakładkę z przepisem na zupę ziołową wraz z minizielniczkiem z potrzebnymi do tego ziołami.
Relacja na FB: LINK
16 marca 2024 “Rola roślin w życiu człowieka oraz wartości odżywcze w roślinach”
Temat: “Rola roślin w życiu człowieka oraz wartości odżywcze w roślinach”
Cele:
- poznanie roli roślin w życiu człowieka;
- poznanie wartości odżywczych w roślinach;
- posianie warzyw w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym;
- spotkanie z gościem – Arielem Miklasem.
Przebieg zajęć:
- uczniowie przypomnieli sobie budowę komórki zwierzęcej i budowę morfologiczną roślin;
- uczniowie poznali rolę roślin w życiu człowieka, zwłaszcza ich znaczenie w wytwarzaniu tlen;
- uczniowie poznali pierwiastki niezbędne do prawidłowego rozwoju roślin;
- uczniowie poznali rolę roślin w codziennym odżywaniu;
- uczniowie wykonali na podstawie przepisów soki, smoothie i sałatki z warzyw i owoców, które następnie degustowali;
- uczniowie posiali warzywa w Eko-edukacyjnym szkolnym ogródku ziołowym.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą pomoc edukacyjną w postaci pierwiastków oraz ich funkcji w prawidłowym rozwoju roślin;
- uczniowie poznali smaki samodzielnie wykonanych potraw z warzyw i owoców;
- uczniowie zabrali ze sobą samodzielnie posadzone dwie odmiany cebulek w doniczkach.
Relacja na FB LINK
Wycieczka warsztatowa
Wycieczka warsztatowa 1
Centrum Nauki Ekologicznej i Krajoznawstwa „Salamandra” w Myśliborzu
04.03.2024
Cele:
- poznanie walorów przyrodniczych okolic Myśliborza,
- zajęcia edukacyjne w Centrum Nauki Ekologicznej i Krajoznawstwa „Salamandra”.
Przebieg zajęć:
- uczniowie wzięli udział w zajęciach warsztatowych „Formy ochrony przyrody w Polsce” oraz „Rozpoznawanie zwierząt”;
- uczniowie poznali walory przyrodnicze Wąwozu Myśliborskiego podczas zajęć w terenie.
Ewaluacja:
- uczniowie nauczyli się rozpoznawać zwierzęta za pomocą kluczy oraz innych źródeł informacji;
- uczniowie utrwalili wiadomości na temat form ochrony przyrody w Polsce;
- uczniowie poznali gatunki roślin występujących w Wąwozie Myśliborskim.
24 luty 2024 "Stanowiska dokumentacyjne"
Temat: “Stanowiska dokumentacyjne”
Cele:
- poznanie celowości tworzenia stanowisk dokumentacyjnych,
- zapoznanie się z krótką historią Ziemi oraz ewolucji,
- spotkanie z gościem – Łukaszem Ladrą.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali celowość tworzenia stanowisk dokumentacyjnych;
- uczniowie poznali podział stanowisk dokumentacyjnych ze względu na pochodzenie i rodzaje;
- uczniowie poznali metody datowania;
- uczniowie poznali wybrane stanowiska dokumentacyjne w Polsce na podstawie informacji z internetu;
- uczniowie poznali wybrane platformy edukacyjne: NaukowyBełkot, khanacademy.org;
- uczniowie zaznajomili się z historią powstania Ziemi oraz procesem ewolucji i wymarłymi gatunkami zwierząt i roślin na podstawie kolekcji figurek oraz skamieniałości;
Ewaluacja:
- uczniowie wykopali z piasku oraz wykuli z lodu dinozaury oraz muszle, które ze sobą zabrali.
Relacja na FB LINK
16 grudnia 2023 “Ochrona gatunkowa roślin, grzybów i zwierząt”
Temat: “Ochrona gatunkowa roślin, grzybów i zwierząt”
Cele:
- poznanie gatunków chronionych zwierząt, roślin i grzybów w Polsce,
- uświadomienie o konieczności ochrony gatunkowej.
Przebieg zajęć:
- uczniowie przypomnieli sobie informacje na temat budowy komórkowej zwierząt, grzybów i roślin;
- uczniowie przypomnieli sobie informacje na temat systematyki królestwa zwierząt, grzybów i roślin;
- uczniowie poznali rozporządzenia dotyczące listy gatunków chronionych zwierząt, roślin i grzybów w Polsce;
- uczniowie poznali argumenty za ochroną gatunkową;
- uczniowie poznali wybrane gatunki chronione zwierząt, roślin i grzybów podczas zabawy w rozprawę sądową oraz podczas naklejania naklejek do swoich teczek;
- uczniowie wykonali dodatkowe materiały do swojej własnej teczki z poprzednich zajęć – budowa komórek, systematyka oraz rozporządzenia, a także karty z listami i naklejkami wybranych gatunków chronionych zwierząt, roślin i grzybów;
- uczniowie wykonali plakaty na temat wybranego gatunku w wybranych programach komputerowych (Canva, Paint, Word).
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą teczki z materiałami na temat ochrony gatunkowej.
Relacja na FB LINK
18 listopada 2023 “Formy ochrony przyrody w Polsce”
Temat: Formy ochrony przyrody w Polsce
Cele:
- poznanie 10 form ochrony przyrody w Polsce
- uświadomienie o konieczności dbania przyrodę.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali 10 form ochrony przyrody na podstawie zajęć z miniwykładem oraz quizem utworzonej i przeprowadzonej na quizizz.com;
- uczniowie poznali loga 23 parków narodowych w Polsce i stworzyli samodzielnie mapę poprzez przyklejenie logo;
- uczniowie wykonali własne teczki z formami ochrony przyrody – mapa z logo parków narodowych, mapa parków krajobrazowych, mapa myśli dotycząca definicji form ochrony przyrody, lista odwiedzonych do tej pory form ochrony przyrody;
- uczniowie wykonali w parach prezentacje na temat wybranych form ochrony przyrody z wylosowanych województw LINK.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą teczki z formami ochrony przyrody.
Relacja na FB LINK