Materiały dla zerówki
na czas ograniczenia funkcjonowania placówki
29.03-02.04.21
Poniedziałek 29.03
Temat: Pisanki
- Ćwiczenia gimnastyczne: 5 podskoków obunóż, 10 przysiadów. Zabawa „Poruszamy się jak zajączki” (skaczemy 5 razy jak zajączek)
- Poznajemy głoskę Ł, ł
Poniższy link, to gra w krety, w której dziecko uderza krety z wyrazami zaczynającymi się na literę Ł,ł: LINK
Kolejna zabawa z głoską Ł, ł: LINK
3. Karta pracy, cz. 3, nr 54, 55
Połączcie, samodzielnie lub z pomocą pierwsze głoski z nazw zdjęć. Narysujcie w pustych polach to, czego nazwę otrzymaliście. Z czym kojarzą się Wam te nazwy?
4. Posłuchajcie wiersza czytanego przez rodzica „ Pisanki”
PISANKI Dorota Gellner
Patrzcie, ile na stole pisanek!
Każda ma oczy malowane, naklejane
Każda ma uśmiech kolorowy i leży na stole grzecznie,
żeby się nie potłuc przypadkiem w dzień świąteczny.
Ale pamiętajcie! Pisanki nie są do jedzenia
Z pisanek się wyklują Świąteczne Życzenia!
5. Posłuchajcie piosenki – postarajcie się jej nauczyć LINK
6. Karta pracy- Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 38. – 6 latki
Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 72.- 5 latki
7. Wykonaj rysunek pisanki. Ozdób ją wg własnego pomysłu.
Dla chętnych – robimy własną pisankę (ozdabiamy ugotowane na twardo jajko. Można do tego wykorzystać bibułę, cekiny, farby itd. – pomysł własny)
Wtorek 30.03
Temat: Kura, kurczęta i pisklaki
- Ćwiczenia gimnastyczne LINK
2. Słuchamy opowiadania czytanego przez rodziców
„Jak wiadomo, każda mama pragnie, aby jej dziecko było naj, naj, najwspanialsze!… Prawda? Tak samo rzecz się miała z pewnymi dobrze znanymi kurami. Któregoś ranka wszystkie trzy zniosły jajka. Cóż to była za radość! Gdakały wniebogłosy ze szczęścia! Spoglądały z miłością na swe jajeczka. Otulały je delikatnie. Nasłuchiwały, czy zza kruchej skorupki nie dobiegnie ich czasem jakiś dźwięk. Jednym słowem, jak wszystkie mamy, robiły sporo zamieszania.− Z mojego jajeczka – gdakała pierwsza kura – wyrośnie najsilniejszy kogucik na całym podwórku!− A z mojego – gdakała druga – najpiękniejsza nioska w całej wsi!Zaś trzecia kura była tak szczęśliwa, że nie wiedziała nawet, czy wolałaby chłopca, czy dziewczynkę. Wszystkie jednak chciały, aby ich dzieci były najpiękniejsze. Postanowiły więc pomalować skorupki jajek najwspanialej, jak tylko potrafiły.− Mój kogucik – gdakała pierwsza kura – będzie czerwony w niebieskie paseczki.− A moja nioska – gdakała druga – będzie różowa w zielone groszki.Zaś trzecia kura nie mogła się zdecydować, czy pomalować jajo na pomarańczowo w brązowe kwadraciki, czy na brązowo w pomarańczowe trójkąciki. Wszystkie były przekonane, że z tak kolorowych jajek wyklują się najpiękniejsze kurczaczki na świecie. I rzeczywiście. Którejś nocy usłyszały jakieś ciche trzaski, jakieś popiskiwania… – zanim się obejrzały, z popękanych, kolorowych skorupek wyskoczyły ich dzieci.− Jaka śliczniutka!… – wygdakała pierwsza kura.− Mój ty kochany!… – rozczuliła się druga.− Chlip, chlip!… – płakała ze szczęścia trzecia kura.A małe kurczaczki, wszystkie żółciutkie, jak gdyby pomalowało je samo słońce, rozejrzały się dookoła i krzyknęły radośnie: „Mamo! Już jestem.”
3. Pytania do tekstu
– Jak zachowywały się kury?
– Czego bardzo pragnęły kury?
4. Ćwiczenia w liczeniu LINK
5. Utrwalamy piosenkę o kurce LINK
6. Oglądamy krótki filmik o wielkanocnych zwyczajach i staramy się te zwyczaje zapamiętać LINK
7. Karty pracy Zielone ćwiczenia str, 56, 57
Środa 31.03
Temat: Pisanki wielkanocne
3. Karta pracy nr 58, 59
4. Zabawa z zastosowaniem rymowanki.
Dzieci chodzą po kole, powtarzają rymowankę, pokazując odpowiednią liczbę palców:
„Raz, dwa, trzy tę pisankę weźmiesz ty.
Cztery, pięć, sześć, nie próbuj jej zgnieść.
Siedem, osiem, dziewięć, dziesięć, nie daj się kolorom zwieść.”
5. Wysiewanie w doniczkach lub skrzynkach zboża i rzeżuchy (w ziemi i na wacie).
- Oglądanie nasion zboża i rzeżuchy; porównywanie ich wyglądu. Nasiona zboża i rzeżuchy
- Podział na sylaby słów: zboże, rzeżucha
- Podział na głoski słów: zboże, rzeżucha.
6. Utrwalenie litery Ł,ł – robimy rysunek 2 rzeczy, które w swojej nazwie mają literę ł.
Czwartek 01.04
Temat: Kartka wielkanocna
- Wielkanocne zagadki LINK
2. Karta pracy nr 60
3. Dodawanie LINK
4. Słuchanie wiersza Agnieszki Galicy „Piosenka wielkanocna”:
„Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach każdy zając pamięta.
Do koszyczka zapakuje słodycze i na święta ci przyniesie moc życzeń.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach i kurczątko pamięta.
W żółte piórka się ubierze, wesołe,wśród pisanek będzie biegać po stole.
Idą święta, wielkanocne idą święta.
O tych świętach nasz baranek pamięta.
Ma na szyi mały dzwonek dźwięczący, będzie dzwonił, będzie skakał po łące.”
5. Przypominamy sobie piosenkę o kurce LINK
6. Wykonujemy najpiękniej jak potrafimy kartkę wielkanocną – pomysł własny
Piątek 02.04
Temat: Bajeczka wielkanocna
- Gimnastyka – 3 ćwiczenia wymyślone przez dzieci
- Słuchanie opowiadania Agnieszki Galicy „Bajeczka wielkanocna”:
„Wiosenne Słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.− Jeszcze chwilę – mruczały wierzbowe Kotki. – Daj nam jeszcze pospać. Dlaczego już mu-simy wstawać?A Słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:− Tak to już jest, że musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotek, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka − puk, puk! I przygrzewało mocno. − Stuk, stuk! – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki Kurczaczek.Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.− Najwyższy czas – powiedziało. – To dopiero byłby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.Teraz Słońce zaczęło się rozglądać dookoła po łące, przeczesało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.− Co się stało, co się stało? – Zajączek przecierał łapką oczy.− Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.− Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.− Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.− Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwoneczkiem na szyi.− To już święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:− W wielkanocny poranek dzwoni dzwonkiem Baranek, a Kurczątko z Zajączkiem podskakuje na łące. Wielkanocne Kotki, robiąc miny słodkie,już wyjrzały z pączka, siedzą na gałązkach, kiedy będzie Wielkanoc, wierzbę pytają.”
Rozmowa na temat opowiadania:
−Dlaczego słonko obudziło wierzbowe kotki?
−Jakie zwierzątka potem obudziło?
−Dlaczego słonko obudziło zajączka i baranka?
4. Karta pracy nr 60, 61
5. Litery i liczby nr 67
6. Oglądanie bajki o zbliżających się świętach LINK
Lekcja 1
Temat: Easter – Wielkanoc
Cel zajęć: Wprowadzenie słownictwa związanego z Wielkanocą, powtórzenie kolorów i liczb 1-10
Piosenka Easter Egg Hunt LINK
Nowe słownictwo:
Easter Egg – pisanka
Basket – koszyk
Bunny – zajączek
Chick – kurczaczek
Karty pracy:
- Znajdź i policz ukryte na obrazku pisanki. Pokoloruj obrazek. LINK
2. Wielkanocny labirynt – znajdź drogę do drugiego kurczaczka LINK
Lekcja 2
Temat: Utrwalanie słownictwa związanego z Wielkanocą
Kreskówka Peppa i Wielkanocny Zajączek LINK
Karty pracy:
- I Spy – Znajdź, policz i zapisz LINK
2. Kolorowanka Easter Bunny LINK
Religia 29 III 2021
Temat Katechezy:
Radośnie witamy Jezusa Króla- Katecheza 37.
Tekst do odczytania dla Dzieci:
Gdy zbliżali się do Betfage i Betanii w pobliżu Jerozolimy i znaleźli się pod Górą Oliwną, Jezus wysłał przed sobą dwóch uczniów:
2 —Idźcie do najbliższej wsi—powiedział. —Zaraz przy wejściu do niej znajdziecie uwiązanego osiołka, na którym jeszcze nikt nie jechał. Odwiążcie go i przyprowadźcie tutaj. 3 A gdyby ktoś was pytał, po co go bierzecie, powiedzcie po prostu: „Pan go potrzebuje i zaraz odprowadzi”.
4 Poszli więc i znaleźli osiołka uwiązanego przed domem. Gdy go odwiązali, 5 stojący tam ludzie zapytali: —Czemu go zabieracie?
6 Odpowiedzieli, że Jezus im tak rozkazał, a wtedy ludzie ci już im nie przeszkadzali. 7 Gdy przyprowadzili osiołka, zarzucili płaszcze na jego grzbiet, tak by Jezus mógł na nim siedzieć. 8 Wielu zaś ludzi rozkładało na drodze swoje płaszcze i rzucało zielone gałązki. 9 A cały tłum przed Nim i wokół Niego wołał:
—Niech żyje Król!
Błogosławiony Ten,
który przychodzi w imieniu Pana!
10 Błogosławione królestwo,
które On ustanowi,
królestwo naszego przodka Dawida!
Chwała Królowi!
11 W ten sposób Jezus wjechał do Jerozolimy.
1/ Po wysłuchaniu tekstu dzieci mogą pokolorować obrazek wydrukowany przez rodziców/ opiekunów, można też narysować w domu obrazek podobny./ Niedziela Palmowa/
06.04.21-09.04.21
Wtorek 06.04
Temat: Chciałbym być sportowcem
1. Ćwiczenia gimnastyczne LINK
2. Zabawa z wykorzystaniem wiersza Małgorzaty Barańskiej. (Wykonujemy ruchy, o których jest mowa w wierszu.)
Mój kolego, przybij ze mną prawą dłonią piątkę!
Teraz zrób to lewą dłonią – palców masz dziesiątkę!
3. Zabawa na przywitanie różnymi częściami ciała (poruszamy się w rytm wystukiwany dłońmi, na przerwę w klaskaniu staramy witać się częściami ciała wskazanymi przez nauczyciela.
– Witamy się łokciami.
– Witamy się kolanami.
– Witamy się stopami.
Dzieci starają się pomachać tymi częściami ciała.
4. Poznajemy literę J,j
LINK
LINK
5. Zabawa ruchowa „Części ciała”
Głowa, ramiona, kolana, pięty,kolana, pięty, kolana, pięty.
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
oczy, uszy, usta, nos.
6. Karty pracy Zielone ćwiczenia str. 62,63 oraz „Litery i liczby” str. 76 i 77 (6 latki),
„Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia” str. 39 (5 latki)
Środa 07.04
Temat: Ćwiczenia sportowo- słuchowe
1. Ćwiczenia gimnastyczne LINK
2. Osłuchujemy się z piosenką „Sport to zdrowie” LINK
3. Karta pracy Zielone ćwiczenia nr 64, 65, 66
4. Zabawa z literami „Układamy wyrazy”
Litery: a, o, k, u, r, g, t, m, s, l, j
– Dzieci układają po 5 wyrazów – litery mogą powtarzać się w wyrazach
5. Czytamy i zaznaczamy odpowiedzi LINK
6. Układamy zdania z wyrazami; piłka, sport, grać, zdrowie
Dzieci układają po 1 zdaniu z każdym wyrazem (słownie i liczą ile wyrazów ma zdanie, które utworzyli.)
7. Zabawa z wykorzystaniem rymowanki.
Maszerują dzieci drogą, maszerują w miejscu
raz, dwa, raz i dwa.
Prawą nogą, wyciągają do przodu prawą
lewą nogą: wyciągają do przodu lewą nogę
raz, dwa, raz i dwa. maszerują w miejscu,
I rękami poruszają:
raz, dwa, raz i dwa, maszerują w miejscu
w prawo – lewą, lewą rękę wyciągają w prawą
lewo – prawą, prawą rękę wyciągają w lewą
raz dwa, raz i dwa. maszerują w miejscu.
8. Karty pracy „Litery i liczby” str. 83 i 84 ( 6 latki )
Czwartek 08.04
Temat: Jak lubię czynnie odpoczywać
1. Sportowe ćwiczenia ruchowo-słuchowo-graficzne.
Rozmowa na temat wspólnego odpoczynku rodziców i dzieci.
− Co robicie z rodzicami w wolne dni?
− Czy wybieracie się gdzieś? Czym się wtedy poruszacie?
− Jaki sposób odpoczynku podoba się wam najbardziej?
Ćwiczenia ruchowo-naśladowcze – Jedziemy na rowerkach.
Dzieci kładą się na dywanie.
Pedałując, mówią: Na wycieczkę wyruszamy, raz i dwa, raz i dwa.
Tata jedzie obok mamy z tyłu – nas ma.
2. Zadania matematyczne
LINK
LINK
LINK
3. Karty pracy 67, 68, 69
4. Utrwalenie litery J,j – czytamy wyrazy z j. Wyklejamy literę J,j
5. Utrwalamy piosenkę „Sport to zdrowie” LINK
6. Wykonujemy rysunek kredkami pt. „Moja ulubiona forma czynnego wypoczynku”
Piątek 09.04
Temat: Na stadionie
1. Gimnastyka – wymyślamy 5 ćwiczeń i je wykonujemy
2. Poruszanie się według słów rymowanki.
Zrób do przodu cztery kroki i wykonaj dwa podskoki.
Zrób do tyłu kroki trzy, potem krzyknij: raz, dwa, trzy!
Lewą ręką dotknij czoła.
3. Zwiedzamy Stadion Narodowy LINK
4. Czytamy krótkie sylaby LINK
5. Zadania matematyczne
LINK
LINK
Lekcja 1
Temat: Let’s play
Rozgrzewka:
Powtarzamy nazwy członków rodziny których uczyliśmy się w szkole przed przerwą świąteczną
Grandma – babcia
Grandpa – dziadek
Dad – tata
Mum – mama
Brother – brat
Sister – siostra
Utrwalenie słownictwa:
Play – bawić się
Help – pomagać
Tidy up – sprzątać
Walk – spacerować
Podręcznik strona 72
Zadanie 1
Odczytujemy wspólnie napisy i wskazujemy je na obrazkach. Potem w podręczniku łączymy napisy z właściwą czynnością na obrazku.
Zadanie 2
Przygotowujemy kredki w czterech kolorach: żółty, niebieski, zielony, czerwony. Nazywamy czynności na obrazkach. Słuchamy nagrania 073 i zamalowujemy kropki przy ilustracjach na właściwy kolor.
Nagranie do zadania LINK
Zadanie 3
Przyglądamy się obrazkom i zastanawiamy się, co można zaproponować w każdej z przedstawionych sytuacji. Wypowiadamy się pełnymi zdaniami, np. Let’s walk.
pies – Let’s walk.,
dziewczynka – Let’s play.,
chłopiec – Let’s play.,
kot – Let’s tidy up
Lekcja 2
Temat: Spring day
Słownictwo:
Spring – wiosna
Sunny – słonecznie
Rainy – deszczowo
Windy – wietrznie
Cloudy – pochmurnie
Rozgrzewka:
Powtarzamy nazwy czynności których nauczyliśmy się na poprzedniej lekcji.
Podręcznik strona 73
Otwieramy podręczniki i przypatrujemy się zdjęciom w ćwiczeniu 1. Które z nich najbardziej przypomina wiosenną pogodę? Słuchamy nagrania i wskazujemy obrazki. Następnie słuchamy nagrania jeszcze raz i powtarzamy nowe słowa.
Zadanie 1
Nagranie: LINK
Sunny, rainy, windy, cloudy
Zadanie 2
Słuchamy nagrania z przykładem wypowiedzi. Powtarzamy zdanie. Następnie wcielamy się w rolę Emmy, Toby’ego, Lily i Jacka, patrzymy na ilustracje i mówimy, jaka jest pogoda.
Emma: It’s sunny.
Toby: It’s rainy.,
Lily: It’s cloudy.,
Jack: It’s windy.
Zadanie 3
Podręcznik, ćw. 3
Powiedz w języku polskim, że nauczymy się rymowanki, która może być zaklęciem odganiającym deszcz i przywracającym ładną pogodę. Zapytaj, jaka jest pogoda na zdjęciu (rainy) i jakim słowem możemy określić samopoczucie dziewczynki (sad).
Jakie zdania może powiedzieć dziewczynka ze zdjęcia?
– It’s rainy. I’m sad.
Włącz nagranie rymowanki – słuchamy i mówimy, jak nazywa się dziewczynka ze zdjęcia (Chloe).
Słuchamy rymowanki i ją powtarzamy. W drugiej zwrotce, w miejscu, w którym znika imię dziewczynki, śpiewamy, wymieniając kolejno imiona dzieci z naszej klasy lub członków rodziny. Na słowa rain, rain go away – wykonujemy dłońmi gest odpychania, come again another day – przeciwnie, machamy dłońmi do siebie, w geście zapraszającym.
Nagranie z rymowanką: LINK
Zakończenie lekcji:
Mów, jaka jest pogoda, i proś dzieci, aby zilustrowały zdanie gestami, np. It’s rainy. – otwieramy parasolkę; 1 – przytrzymujemy czapkę i idziemy „pod wiatr”; It’s sunny. – rozpinamy kurtkę i zasłaniamy oczy przed promieniami słońca; It’s cloudy. – patrzymy na niebo i zakładamy kaptur kurtki.
Religia 5 IV 2021
Temat Katechezy: Świętujemy Zmartwychwstanie Pana Jezusa.
Tekst do odczytania dla Dzieci:
Po upływie szabatu, o świcie pierwszego dnia tygodnia przyszła Maria Magdalena i druga Maria obejrzeć grób. 2 A oto powstało wielkie trzęsienie ziemi. Albowiem anioł Pański zstąpił z nieba, podszedł, odsunął kamień i usiadł na nim. 3 Postać jego jaśniała jak błyskawica, a szaty jego były białe jak śnieg. 4 Ze strachu przed nim zadrżeli strażnicy i stali się jakby umarli.
5 Anioł zaś przemówił do niewiast: «Wy się nie bójcie! Gdyż wiem, że szukacie Jezusa Ukrzyżowanego. 6 Nie ma Go tu, bo zmartwychwstał, jak powiedział. Chodźcie, zobaczcie miejsce, gdzie leżał. 7 A idźcie szybko i powiedzcie Jego uczniom: Powstał z martwych i oto udaje się przed wami do Galilei. Tam Go ujrzycie. Oto, co wam powiedziałem». 8 Pośpiesznie więc oddaliły się od grobu, z bojaźnią i wielką radością, i biegły oznajmić to Jego uczniom.
9 A oto Jezus stanął przed nimi i rzekł: «Witajcie!» One podeszły do Niego, objęły Go za nogi i oddały Mu pokłon. 10 A Jezus rzekł do nich: «Nie bójcie się! Idźcie i oznajmijcie moim braciom: niech idą do Galilei, tam Mnie zobaczą».
1/ Po wysłuchaniu tekstu dzieci mogą pokolorować obrazek wydrukowany przez rodziców/ opiekunów, można też narysować w domu obrazek podobny./ Zmartwychwstanie Jezusa/
12.04.21-16.04.21
Poniedziałek 12.04
Temat : Na planecie Chustolandia
1.Ćwiczenia gimnastyczne :
5 pajacyków, 10 przysiadów, 5 obrotów w przód i w tył wyprostowanymi w łokciach rękami, stanie na prawej nodze przez 5sekund, następnie zmiana nogi na prawą i stanie na prawej nodze przez 5 sekund, rzut do celu (piłka, woreczek, zabawka- rzucamy do wiaderka, pudełka lub innego pojemnika; musimy trafić 5 razy)
2. Zapoznanie z nazwą nowego miesiąca na podstawie wiersza Wandy Chotomskiej „Kwiecień”
Chodzi Kwiecień po świecie w fiołkowym berecie, z czarodziejską pałeczką w kieszeni. Za pomocą pałeczki w ciągu małej chwileczki wszystkie rzeczy potrafi odmienić. Koniom – skrzydła doczepia, krowę zmieni w fortepian, tort upiecze ze śniegu, strusia wyśle na biegun, dom na dachu postawi, klucz zmajstruje żurawi, księżyc w czapkę ubierze, gwiazdy zmieni w talerze, z klombu zerwie dwa słonie, by pachniały w wazonie, z papug zrobi tygrysy, które jedzą irysy, sto kogucich grzebieni w wielkie góry zamieni – ledwie wyjmie pałeczkę z kieszeni.
- Zwracamy uwagę na nazwę miesiąca, o którym jest mowa w wierszu i przypominamy nazwę miesiąca, który występował przed kwietniem, i tego, który nastąpi po nim.
- Odpowiadamy na pytanie: Co w wierszu było nieprawdopodobne/niemożliwe/dziwne? (chodzi o rzeczy, które wyczarował kwiecień)
- Wyjaśniamy znaczenia przysłowia: Kwiecień – plecień, bo przeplata trochę zimy, trochę lata.
3. Zabawa chustkami „Jesteśmy na planecie Chustolandia” – tańczymy z chustkami kładąc je na różne części ciała (poruszamy się w rytm muzyki), na przerwę w muzyce zastygamy bez ruchu. Gdy muzyka zaczyna grać, kładziemy chustkę na część ciała wskazaną przez nauczyciela i również poruszamy się w takt muzyki. LINK
4. Zabawa Dokończ.
Dzieci kończą porównania, podając swoje przykłady.
Czerwony jak…
Niebieski jak…
Różowy jak…
Żółty jak..
- Wypowiedzi dzieci na temat: Co by było, gdyby na Ziemi wszystko było czerwone (niebieskie, różowe…)?
5. Poznajemy literę F,f
Karta pracy – Odkrywam siebie. Przygotowanie do czytania, pisania, liczenia, s. 40,41 –5 latki
Karta pracy – Odkrywam siebie. Litery i liczby, s. 80,81 – 6 latki
Wykonaj rysunek planety oraz tego, co może się na niej znajdować w 1 wybranym przez siebie kolorze .
6. Osłuchujemy się z piosenką „Ufoludki na urlopie” LINK
Wtorek 13.04
Temat: W przestrzeni kosmicznej
1.Ćwiczenia gimnastyczne
Ustawiamy „Domowy tor przeszkód”- będą potrzebne nam maskotki, pojemniki lub inne rzeczy jakie mamy w domu by utworzyć dowolny tor przeszkód. Jeżeli już mamy ułożony tor – omijamy przeszkody, przeskakujemy, wijemy się między przeszkodami jak węże oraz chodzimy jak kotki (pupy trzymamy w górze – dzieci wiedzą o chodzi).
2. Wyjaśnianie znaczenia słów: kosmos, planety, przestrzeń między-planetarna, rakieta, sputnik, UFO, pojazd kosmiczny.
3. Oglądamy filmik o planetach LINK
4. Utrwalamy literę F,f
– układamy wyrazy z literą F na początku i w środku wyrazów
– LINK
5. Słuchanie opowiadania Schima Schimmela Dzieci Ziemi – pamiętajcie
Gdzieś w najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży cudownie błękitny świat. Z daleka wygląda on jak prześliczna, niebiesko-biała, zamglona marmurowa kula. Ale im bardziej się zbliżamy, tym więcej widzimy kolorów – czerwienie, brązy, żółcie i wszystkie odcienie zieleni. Jest wiele światów unoszących się w przestrzeni, ale ten świat jest szczególny. To nie jest zwykły świat. Są bowiem na nim zwierzęta. Miliardy zwierząt. Więcej zwierząt niż wszystkich gwiazd, które mrugają z nocnego nieba.A wszystkie owe zwierzęta są dziećmi tego świata. Ponieważ ten świat jest ich Matką. My zaś nazywamy go Matką Ziemią. Zwierzęta nie są same na Matce Ziemi. Żyją tu również ludzie. Miliardy ludzi. Jest ich więcej niż gwiazd, które mrugają z nocnego nieba. Oni także są dziećmi Matki Ziemi. Tak więc zwierzęta i ludzie, i Matka Ziemia – to jedna wielka rodzina. I bawią się tu delfiny. I śpiewają ptaki. I tańczą gazele. I żyją ludzie. W najgłębszej aksamitnej czerni wszechświata krąży rodzina Matki Ziemi. I zwierzęta pa-miętają. One pamiętają Matkę Ziemię z czasów, zanim pojawili się na niej ludzie. Pamiętają czas, gdy lasy były gęste, bujne i zielone. Gdy oceany i rzeki, i jeziora były przejrzyste i krystalicznie czyste. Gdy niebo było jasne i tak błękitne. Zwierzęta pamiętają też chwile, kiedy ujrzały pierwszych ludzi.Na początku zaledwie kilku. Ale potem coraz więcej i więcej, aż ludzie rozeszli się po całej Matce Ziemi.Mimo to nadal zwierząt było więcej niż ludzi. I ludzie dzielili się Matką Ziemią ze zwierzętami. Jeszcze pamiętali, że zwierzęta są ich siostrami i braćmi.Jeszcze pamiętali, że stanowią cząstkę jednej wielkiej rodziny. I zwierzęta, i ludzie – to oczy i uszy, i serce Matki Ziemi. Więc kiedy bawiły się delfiny, bawiła się Matka Ziemia. Kiedy śpiewały ptaki, Matka Ziemia śpiewała. Kiedy tańczyły gazele, Matka Ziemia tańczyła. A kiedy ludzie kochali, kochała i Matka Ziemia.Mijały lata, rodzili się ludzie. Coraz więcej i więcej, i więcej. Aż wreszcie ludzi było więcej niż zwierząt. I ludzie zapomnieli. Zapomnieli dzielić się ze zwierzętami ziemią i wodą, i niebem Matki Ziemi. Zapomnieli, że zwierzęta to ich siostry i bracia. Zapomnieli, że wszyscy są cząstką jednej wielkiej rodziny Matki Ziemi. Ludzie zapomnieli. Ale zwierzęta pamiętały. Wiedziały, że kiedyś będą musiały ludziom o tym przypomnieć.I teraz każdego dnia nasze siostry i bracia przypominają. Bo kiedy bawią się delfiny, ludzie pamiętają. Kiedy śpiewają ptaki, także pamiętają. Kiedy tańczą gazele, także pamiętają. A kiedy ludzie będą pamiętać, będą też kochać
Rozmowa na temat opowiadania. Wypowiedzi dzieci na temat wyglądu Ziemi, jej mieszkańców, ich postępowania.
6. Karty pracy 70, 71 – zielone ćwiczenia
7. Utrwalamy piosenkę „Ufoludki na urlopie” LINK
8. Wykonujemy rakietę kosmiczną z rolki po papierze toaletowym lub butelki po napoju (potrzebne będą: nożyczki, klej, bibuła lub papier kolorowy, rolka po papierze toaletowym lub ręczniku lub butelka po napoju)
Środa 14.04
Temat: Przybysze z kosmosu
1.Ćwiczenia gimnastyczne LINK
2. Spotkanie z ufoludkiem – słuchanie rymowanki
Jestem Ufuś piegowaty,
mam ubranko w srebrne łaty,
a na głowie czułki dwa,
skaczę lekko: hopsa, sa.
Mieszkam sobie we wszechświecie,
podróżuję w swej rakiecie.
Przyjaciela zdobyć chciałem,
więc na Ziemię przyleciałem.
Zaprzyjaźnić chcę się z wami,
choć jesteście jeszcze mali.
Złego nic mi nie zrobicie?
Czy bać muszę się o życie?
Chętnie z wami porozmawiam.
Przyjacielski ukłon składam.
Ziemia piękną jest planetą,
choć od mojej tak daleką.
Poznać wasze chcę zwyczaje i pozwiedzać różne kraje.
- Odpowiadamy na pytanie: Czy w kosmosie można spotkać żywe istoty??
3. Karta pracy nr 72,73 (zielone ćwiczenia)
4. Ćwiczenia artykulacyjne Mowa kosmitów.
- Dzieci powtarzają za N. grupy sylab, np.: zu, że, żo, ża, ży, żi, sza, szo, sze, szy, szu, szi, cza, czo, cze, czy, czu, czi…
- Tworzenie nazw mieszkańców poszczególnych planet przez analogię, np. Ziemia – Ziemianie, Mars – Marsjanie.
5. Czytamy wyrazy z f LINK
6. Dodajemy i odejmujemy LINK
7. Kosmos – zabawy utrwalające (oglądani zdjęcia planet i zabaw online)
Czwartek 15.04
Temat: Kiedy jest dzień, a kiedy noc?
1.Gimnastyka
3 wymyślone przez dzieci ćwiczenia (każde ćwiczenie wykonujemy 3 razy)
2. Nauka rymowanki, interpretacja ruchowa rymowanki zgodnie z tekstem
Kosmonauta idzie dróżką,
przytupuje jedną nóżką,
klaszcze w ręce raz i dwa,
podskakuje: hopsa, sa.
Już w rakiecie prosto siada,
kiwa głową na sąsiada,
ster rakiety w ruch już wprawia,
choć to wcale nie zabawa,
i rakieta się unosi, bo ją o to ładnie prosi.
3. Dzień i noc
LINK – film o dniu i nocy
LINK – film edukacyjny
LINK – utrwalenie wiadomości
4. Ćwiczenia matematyczne
LINK – kolejność liczb
LINK – większa liczba
5. Karty pracy nr 75, 76 ( zielone ćwiczenia)
6. Słuchanie wiersza „Halo, tu mówi Ziemia”
- Zapoznanie z wierszem. Uświadomienie dzieciom, że Ziemia jest kulą składającą się z dwóch półkul, że kręci się wokół własnej osi i krąży wokół Słońca, a na pełny obrót potrzebuje całego roku.
Dzień dobry Dzieci. Jestem Ziemia. Wielka, okrągła jak balonik. Z tej strony – Słońce mnie opromienia. A z tamtej- nocy cień przesłonił. Gdy jedna strona jest oświetlona, to druga strona jest przyciemniona. Wy zajadacie pierwsze śniadanie, a spać się kładą Amerykanie. Właśnie! Bo ja się kręcę w krąg, jak bardzo duży bąk! Dobranoc! – wołam, – Dzień dobry! – wołam. To znaczy zrobiłam obrót dookoła. A oprócz tego wciąż bez końca, muszę się kręcić wokół Słońca. Nigdyście jeszcze nie widzieli takiej olbrzymiej karuzeli! Bo trzeba mi całego roku, ażeby Słońce obiec wokół.
7. Praca plastyczna „Dzień i noc” – (potrzebny papierowy talerzyk lub koło wycięte z papieru, kolorowy papier, klej, kredki lub flamastry). Dzielimy na pół talerz/ koło.Z kolorowego papieru wycinamy słońce, księżyc i gwiazdy. Jedną połowę koła lub talerza malujemy na granatowo i naklejamy księżyc oraz gwiazdy. Ponadto pod księżycem i gwiazdami rysujemy to, co robimy w nocy (śpimy). Drugą połowę malujemy na żółto – przyklejamy słońce i rysujemy to co lubimy najbardziej robić w dzień.
Piątek 16.04
Temat: Gwiazdy na niebie
1.Ćwiczenia wizualizacyjne – Spotkanie z kosmitami przy spokojnej muzyce
Wyobraźcie sobie, że wybieracie się na planetę Eps w gwiazdozbiorze Oriona. Pojazd kosmiczny jest już przygotowany. Wsiadacie do niego i… rakieta startuje. Siła grawitacji wtłacza was w fotele, ale po chwili możecie już swobodnie oddychać. Wstajecie z foteli i podziwiacie, widzianą przez okrągłe otwory, błękitną planetę – naszą Ziemię, która robi się coraz mniejsza i mniejsza, aż znika wam zupełnie z oczu. Za to wy robicie się coraz lżejsi i zaczynacie unosić się w powietrzu. Możecie nawet robić fikołki. Świat wokół wygląda jak zaczarowany: miliony błyszczących gwiazd! Ale oto zbliża się kres podróży. Siadacie w fotelach, już niestraszna wam grawitacja. Oto nowa planeta i jej mieszkańcy. Wyglądają dziwnie znajomo – tylko ten niebieski odcień skóry.
2. Oglądanie zdjęć podstawowych gwiazdozbiorów
LEW, PANNA, WIELKI WÓZ, MAŁY WÓZ, BLIŹNIĘTA, WIELKA NIEDŹWIEDZICA
3. Utrwalenie piosenki „Ufoludki na urlopie” LINK
4. Zabawy z literą F,f
5. Oglądanie bajki o kosmosie LINK
Lekcja 1
Temat: Let’s do it again – powtórzenie materiału
Cel lekcji:
– utrwalamy nazwy członków rodziny i czynności
– przedstawiamy członków rodziny
– proponujemy wykonanie czynności
Rozgrzewka:
Pokazuj gesty sugerujące czynności z poprzednich lekcji – podajemy angielskie nazwy tych czynności.
Podręcznik strona 74
Zadanie 1
Table time song. Nazywamy członków rodziny i czynności na obrazkach. Następnie słuchamy nagrania 078 i zamalowujemy odpowiednią krateczkę. Słuchamy nagrania ponownie. Zatrzymuj je po pojawieniu się każdej osoby i sprawdzajcie odpowiedzi. Uczniowie mówią, którą kratkę zamalowali, wypowiadając zdanie, np. Let’s play with my mum.
Nagranie do zadania: LINK
Odp.: mum – help, brother – play, grandpa – walk, sister – tidy up
Zadanie 3
W całym rozdziale piątym odszukujemy Matta i sprawdzamy, z którymi członkami swojej rodziny zapozował do zdjęcia. Rysujemy ich na kanapie. Wcielamy się w rolę Matta i przedstawiamy swoją rodzinę, wypowiadamy pełne zdania, np. It’s my grandpa
Matt pozuje do zdjęcia z: babcią ze str. 64, bratem ze str. 68, mamą i tatą ze str. 69, dziadkiem ze str. 70
Zadanie 4 strona 75
Patrzymy na dużą ilustrację. Pokazuj pojedynczo karty obrazkowe z rozdziałów 1–5 – szukamy na ilustracji tego, co jest na karcie, i podajemy odpowiednią nazwę. Na ilustracji możemy odnaleźć: babcię, dziadka, mamę, tatę, siostrę i brata; kredki świecowe, które ktoś zbiera (tidy up), ktoś komuś pomaga (help), ktoś z kimś spaceruje (walk), ktoś z kimś się bawi (play); ołówek, książkę, robota, misia, grę planszową, jabłko, gruszkę, śliwkę, dynię, marchewkę, liść; kogoś smutnego, kogoś złego, kogoś śpiącego i kogoś bardzo szczęśliwego. Możemy też nazywać ubrania i kolory.
Lekcja 2
Temat: Let’s do it again – powtórzenie materiału cz. 2
Cel lekcji:
– utrwalamy nazwy członków rodziny i czynności
– przedstawiamy członków rodziny
– proponujemy wykonanie czynności
Zadanie 1 strona 76
Nazywamy członków rodziny na rysunkach i układamy ich portrety we właściwych miejscach na drzewie genealogicznym. Łączymy obrazki z miejscami na drzewie liniami. Każda linia powinna mieć inny kolor.
Odp:. 1: babcia/dziadek, 2: dziadek/babcia, 3: mama/tata, 4: tata/mama, 5: siostra/brat, 6: brat/siostra
Zadanie 2 strona 76
Odczytujemy wspólnie słowa pod zdjęciami. Następnie zakreślamy ten wyraz, który pasuje do danego obrazka.
Odp.: brother, grandpa, mum
Zadanie 3 strona 77
Przyglądamy się sytuacjom na zdjęciach i zastanawiamy się, co w każdej z tych sytuacji można zaproponować. Wypowiadamy pełne zdania.
Odp.: 1. Let’s help., 2. Let’s tidy up., 3. Let’s walk., 4. Let’s play
Zadanie 4 strona 77
Lily chce namalować pewną postać, ale najpierw musi przejść przez labirynt i pozbierać elementy obrazka. Kolorowa kropka sugeruje kolor zebranego elementu garderoby. Kogo narysuje Lily? Lily namaluje szczęśliwego tatę w zielonej kurtce i żółtej czapce.
Religia 12 IV 2021
Temat Katechezy: Jezus został z nami ukryty w chlebie.
1/ Powtarzamy z dzieckiem kilka razy tekst Piosenki:
Jezus zwyciężył,
to wykonało się
Szatan pokonany,
Jezus złamał śmierci moc
Jezus jest Panem,
o Alleluja !
Po wieczne czasy Królem Królów jest ,
Jezus jest Panem x4
Tylko Jezus jest Panem x2
On jest Panem ziemi tej….
2/ Doskonałą pomocą jest tekst i słowa z youtube: LINK