TRADYCYJNY SAD
Skład zespołu
Koordynator – p. Adriana Kleina
Julia Suchecka – pisarz, mówca, plastyk
Alicja Kardasiewicz – informatyk
Hanna Maltańska – grafik, plastyk
Wiktoria Watras – plastyk, fotograf
Maja Siudek – fotograf
Wiktoria Czech – kronikarz
Karolina Wejman – kronikarz
Logo zespołu
Etap II projektu
ZAKŁADANIE MINISADU
W dniu 25 maja podczas imprezy z okazji Dnia Dziecka w Rękowie doszło do punktu kulminacyjnego projektu „Tradycyjny sad”.
- Jabłoń ‘Oliwka Czerwona’
- Jabłoń ‘Kronselska’
- Grusza ‘Faworytka’
- Grusza ‘Bonkreta Williamsa’
- Śliwa ‘Renkloda Ulena’
- Wiśnia ‘Łutówka’
- Czereśnia Hedelfińska
- Czereśnia Büttnera
Obok minisadu stanęła własnoręcznie wykonana, przez Naszego pomocnego ogrodnika, tablica informująca o projekcie.
ZMIANA LOKALIZACJI MINISADU
W związku z sytuacją dotyczącą działki obok szkoły postanowiłyśmy postarać się o zgodę Fundacji BOŚ na zmianę lokalizacji minisadu.
Argumentacja:
- działka jest w centrum wioski oraz obok szkoły, więc ogólnodostępność jest większa;
- bliskość do szkoły, a tym samym uczniów spowoduje większą opiekę nad drzewkami i ich doglądania oraz celów edukacyjnych i obserwacyjnych, jakie mają pełnić;
- na działce funkcjonuje już Eko-edukacyjny szkolny ogródek ziołowy (wygrany grant z fundacji Santander), w którym oprócz posadzonych ziół i warzyw znajdują się nasadzenia roślin miododajnych oraz roślin dla owadów zapylających. Ponadto postawione są tam domki dla owadów. Ogródkiem opiekują się uczniowie z koła przyrodniczego i warsztatów przyrodniczych oraz odbywają się tu już lekcje z przedmiotów przyrodniczych.
- mamy tu lepszy dostęp do wody w celu podlewania – w ogródku znajdują się beczki na deszczówkę.
W dniu 22 maja otrzymaliśmy zgodę od Pani koordynator na zmianę lokalizacji, co ogromnie nas ucieszyło i zmotywowało do dalszych działań.
FORUM RODZICÓW
W dniu 9 maja odbyło się Forum Rodziców, w którym uczestniczyło 44 rodziców.
„Wy zobaczycie posadzone drzewa. A tu jest dużo pracy, której nie widać.” – takimi słowami opisała nasz projekt Pani Dyrektor.”
„W środowy wieczór nasze „Owocowe ogrodniczki” zorganizowały szkolne „Forum dla Rodziców”, podczas którego opowiedziały o projekcie „Tradycyjny sad”.
Głównym przekazem spotkania było ukazanie celowości sadzenia rodzimych gatunków i odmian drzew owocowych.
Uczennice promowały polskie drzewa owocowe nie tylko własną prezentacją, ale również plakatami oraz rozdawały ręcznie robione ulotki, które wykonały w postaci zakładek do książek.„
zdj. Maja Siudek
2. etap projektu rozpoczęłyśmy od przygotowania plakatów i ulotek promocyjnych.
Plakaty zostały rozwieszone na korytarzu na wszystkich piętrach.
Ulotki zostaną rozdane na Forum Rodziców oraz w dniu zakładania minisadu. Będzie można również się nimi poczęstować na wejściu do szkoły u Pani Tereski.
Warto wspomnieć, że ulotki specjalnie przygotowane są w formie zakładek do książek 🙂 aby wykorzystać je nie tylko promocyjnie i edukacyjnie, ale na dłużej.
WYGRANY GRANT
Link do wyników: https://tradycyjnysad.pl/wyniki/
Etap I projektu
28 lutego Pani Adriana Kleina przeprowadziła lekcję dla uczniów klasy 6 i 7 pt.:” Ogrodnik, rolnik, sadownik – hobby, czy zawód” dotyczącą znaczenia odmian starych drzew owocowych.
Główne tezy wykładu, które zostały omówione:
1.Poznanie zawodów związanych z roślinami.
Wniosek: Ogrodnictwo, rolnictwo i sadownictwo to zarówno dziedziny, w których można realizować się zawodowo, ale również można hobbystycznie. Każdy z nas może być ogrodnikiem, rolnikiem lub sadownikiem.
2.Wspólna burza mózgów na temat, czym jest tradycyjne drzewo.
Wniosek: Jest to drzewo rodzime dla danego kraju, które jest integralną częścią dziedzictwa kulturowego danego państwa oraz stanowi ważną część bioróżnorodności.
3.Przedstawienie przez prowadzącą krótkiej historii sadownictwa w Polsce.
Wniosek: Sadownictwo w Polsce zmieniło się na przełomie lat.
4.Wspólna dyskusja na temat, czym jest tradycyjne drzewo owocowe i dlaczego tak ważne jest zachowanie tradycyjnych odmian.
Wniosek: Tradycyjne odmiany drzew owocowych są przystosowane do danego klimatu, odporne są na choroby i pasożyty, są łatwe do uprawy, gdyż nie mają dużych wymagań, ponadto posiadają charakterystyczne cechy, które można wykorzystać do ich przerobu.
5.Przedstawienie przez prowadzącą tradycyjnych odmian drzew owocowych: jabłoni, grusz, śliw, wiśni i czereśni podczas.
Wniosek: Uczniowie uświadomili sobie, że istnieją odmiany drzew owocowych i wielu do tej pory nie znali.
6.Czas ożywić tradycje, ocalić od zapomnienia „stare” drzewa sadząc je młodymi rękami.
Wniosek: Każdy z nas może przywracać kulturę sadząc tradycyjne odmiany drzew owocowych.
7.Degustacja wybranych odmian jabłek.
Wniosek: Każda odmiana smakuje inaczej, ma inną konsystencję oraz soczystość.
Prezentacja do zajęć: LINK
Jednymi z postawionych przez szkołę celów jest edukacja przyrodniczo-ekologiczna lokalnego społeczeństwa oraz przywrócenie tradycyjnego obrazu wsi. Z tego powodu we września 2023 roku pani Dyrektor zatrudniła ogrodnika, który na co dzień służy nam wiedzą i pomocą.
W dniu 1 marca spotkaliśmy się całym zespołem, aby omówić działania związane z zasadzeniem drzew owocowych oraz przyszłej ich pielęgnacji.
Plan działań:
Wybranym terenem do posadzenia minisadu jest teren boiska wiejskiego w Rękowie.
Wybraliśmy 8 drzewek owocowych, aby każda członkini zespołu miała możliwość jego posadzenia.
Wybór drzewek:
- Jabłoń ‘Oliwka Czerwona’
- Jabłoń ‘Kronselska’
- Grusza ‘Dobra Szara’
- Grusza ‘Salisbury’
- Śliwa ‘Renkloda Zielona’
- Wiśnia Minister Podbielski
- Czereśnia Bladoróżowa
- Czereśnia Büttnera Czerwona
Opis planu rozwijania projektu:
W miarę możliwości zasadzimy inne tradycyjne odmiany drzew owocowych. Zostanie on wzbogacony w domki dla owadów oraz budki lęgowe dla ptaków.
Minisadem będą opiekować się uczniowie z koła przyrodniczego oraz przyrodniczej grupy warsztatowej. Ponadto w celach edukacyjnych zostaną włączeni uczniowie edukacji wczesnoszkolnej. Sad zostanie wykorzystany do edukacji z przedmiotów: biologia (budowa i rozwój roślin), chemii (badanie pH gleby i jej składu chemicznego), plastyki i techniki (nauka robienia przetworów z owoców).
Bieżące informacje na temat przebiegu projektu