Zajęcia 1
05.11.2022
Temat: Rozpoznawanie ziół i poznanie ich właściwości leczniczych
Cele:
- poznanie wybranych ziół; nauka ich rozpoznawania; poznanie ich właściwości leczniczych;
- uświadomienie o istnieniu naturalnych metod leczniczych.
Przebieg zajęć:
- uczniowie rozpoznawali zioła na podstawie prawdziwych roślin oraz ich właściwości podczas Escape Room;
- uczniowie wykonywali 2 rodzaje syropów: z czosnku i cebuli oraz cytryny z imbirem.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą wykonane syropy oraz przepisy na nie.
Zajęcia 2
19.11.2022
Temat: Dlaczego jesteśmy tacy sami, a jednak tak różni – izolacja DNA.
Cele:
- poznanie budowy DNA i jego występowania we wszystkich organizmach żywych;
- izolacja DNA z truskawki i z własnej śliny;
- samodzielne wykonanie modelu DNA.
Przebieg zajęć:
- uczniowie zostali uświadomieni, że wszystkie organizmy zbudowane są z DNA, którego model jest taki sam;
- uczniowie wyizolowali DNA z truskawki oraz własnej śliny, które następnie oglądali pod mikroskopem stereoskopowym;
- uczniowie wykonywali model DNA.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą wykonane modele DNA.
Zajęcia 3 10.12.2022
Temat: Jak przebiega trawienie – wykonanie modelu układu pokarmowego i obserwacja drogi pokarmu.
Cele:
- poznanie budowy układu pokarmowego oraz składników pokarmowych;
- wykonanie modelu układu pokarmowego i obserwacja drogi pokarmu z pomocą banana;
- wykrywanie białek, tłuszczy i cukrów w wybranych produktach spożywczych;
- wykonanie pomocy naukowej na temat przebiegu trawienia pokarmu.
Przebieg zajęć:
- uczniowie na podstawie samodzielnego wykonania modelu układu pokarmowego poznali jego budowę oraz etapy trawienia;
- uczniowie wykonywali doświadczenia chemiczne wykrywania białek, tłuszczy i cukrów w wybranych produktach; spożywczych i zostali uświadomieni, że nie we wszystkich produktach spożywczych występują wszystkie składniki pokarmowe, jakie są niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu;
- uczniowie wykonywali pomoc dydaktyczną na temat przebiegu trawienia pokarmu.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą wykonane pomoce dydaktyczne na temat przebiegu trawienia pokarmu.
Zajęcia 4
14.01.2023
Temat: Współpraca układu oddechowego i krwionośnego.
Cele:
- poznanie budowy układu oddechowego i krwionośnego;
- wykonanie modelu układu oddechowego i obserwacja drogi powietrza oraz wymiany gazowej;
- poznanie budowy serca oraz słuchanie jego bicia za pomocą stetoskopu;
- poznanie obiegów krwi;
- nauczenie się wykonywać RKO i posługiwać się AED.
Przebieg zajęć:
- uczniowie za pomocą przedmiotów do ćwiczeń zamienili się w gazy i poznali budowę układu oddechowego poprzez przenoszenie tlenu i dwutlenku węgla;;
- uczniowie wykonywali model układu oddechowego i poznali mechanizm pracy płuc;
- uczniowie poznali pracę serca poprzez słuchania jego bicia wykonując doświadczenie (przed i po wysiłku fizycznym);
- uczniowie poznali budowę serca za pomocą modelu serca, pomocy dydaktycznej – pompy;
- uczniowie poznali obiegi krwi poprzez układaniu modelu za pomocą magnetycznego schematu;
- uczniowie obserwowali pod mikroskopem narządy budujące układ oddechowy i krwionośny oraz krew
- uczniowie przeprowadzili RKO oraz nauczyli posługiwać się AED
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą wykonane pomoce dydaktyczne dotyczące budowy układu oddechowego, serca i układu krwionośnego;
- nauczyli się wykonywać RKO oraz posługiwać się AED.
Zajęcia 5
28.01.2023
Temat: Z czego zbudowane są organizmy
Cele:
- poznanie budowy komórkowej organizmów oraz rodzajów i budowy tkanek;
- poznanie budowy mikroskopu oraz praktycznego posługiwania się nim;
- oglądanie preparatów stałych: komórek, tkanek roślinnych i zwierzęcych;
- samodzielne wykonanie preparatów z części roślin.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali budowę komórkową organizmów oraz cechy charakterystyczne typów komórek oraz podział tkanek roślinnych i zwierzęcych na podstawie zajęć z miniwykładem oraz quizem utworzonej i przeprowadzonej na quizizz.com;
- uczniowie poznali budowę mikroskopu oraz technikę posługiwania się nim poprzez oglądanie preparatów stałych;
- uczniowie poznali metodę sporządzania preparatów z części roślin: skórki cebuli, płatka kwiatu, liścia, trawy i mchu.
Ewaluacja:
- uczniowie wykonali samodzielnie zdjęcia własnych preparatów spod mikroskopu;
- uczniowie zabrali ze sobą karty pracy z budowy komórek i tkanek oraz budowy mikroskopu i sposobu wykonywania preparatów
Wycieczka warsztatowa 1
31.01.2023
Cele:
- poznanie walorów przyrodniczych okolic Kletna;
- zwiedzanie Jaskini Niedźwiedziej;
- zwiedzanie Muzeum Ziemi.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali walory przyrodnicze okolic Kletna poprzez krótką wędrówkę po lesie;
- uczniowie zwiedzili Jaskinię Niedźwiedzią w Kletnie z przewodnikiem;
- uczniowie zwiedzili Muzeum Ziemi w Kletnie z przewodnikiem.
Ewaluacja:
- uczniowie poznali ciekawostki na temat ewolucji, historii Ziemi, powstawania nacieków skalnych, prac archeologicznych i paleontologicznych, powstawania i różnorodności minerałów;
- uczniowie zobaczyli nacieki skalne, różnorodność minerałów, skamieniałości wymarłych organizmów, kości wymarłych zwierząt.
Zajęcia 6
11.02.2023
Temat: Rozdzielanie mieszanin
Cele:
- poznanie zasad BHP oraz czym jest chemia;
- poznanie szkła i sprzętu laboratoryjnego oraz zapoznanie się z odczynnikami chemicznymi i ich kartami charakterystyk;
- poznanie układu okresowego pierwiastków i nauka odczytywania z nich symboli pierwiastków; nauka rozpoznawanie metali i niemetali oraz stanu skupienia pierwiastków;
- poznanie jak opisywać doświadczenia chemiczne, opisywać obserwacje i wyciągać wnioski;
- poznanie różnic między związkiem chemicznym a mieszaniną;
- poznanie rodzajów mieszanin oraz sposobów ich rozdzielania w zależności od właściwości substancji.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali zasady BHP obowiązujące na zajęciach chemicznych oraz poznali, czym jest chemia;
- uczniowie poznali szkło laboratoryjne podczas zadania z dopasowywaniem nazw do wybranego szkła laboratoryjnego, poznali sprzęt laboratoryjny używany do doświadczeń i zapoznali się z odczynnikami chemicznymi – co zawierają na opakowaniach;
- uczniowie zaznajomili się z układem okresowym pierwiastków, nauczyli się odczytywać symbole pierwiastków, a także podczas zadania z badaniem właściwości metali i niemetali, odczytywać z układu, jakie pierwiastki są metalami, a jakie niemetalami oraz jakie mają stany skupienia;
- uczniowie podczas wykonywania 3 doświadczeń nauczyli się jak prawidłowo opisać doświadczenia, jak opisywać obserwacje oraz wyciągać wnioski;
- uczniowie podczas wykonywania 3 doświadczeń nauczyli się: jak rozróżnić związek chemiczny od mieszaniny, poznali 3 rodzaje mieszanin (roztwór właściwy, koloid, zawiesina) oraz jak rozdzielić mieszaniny 5 sposobami w zależności od właściwości substancji (sito, magnes, dekantacja, sedymentacja, filtracja, rozdzielacz).
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą zalaminowane układu okresowe pierwiastków.
Relacja na FB: LINK
Zajęcia 7
04.03.2023
Temat: Ukryte kolory w roślinach – chromatografia
Cele:
- poznanie roztworów nienasyconych i nasyconych na przykładzie procesu krystalizacji;
- poznanie metody rozdzielania mieszanin – chromatografii bibułowej;
- poznanie rodzajów barwników, jakie występują w roślinach.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali metodę krystalizacji sporządzając roztwór nienasycony i nasycony;
- uczniowie podczas wykonywania 2 doświadczeń nauczyli się co to jest chromatografia bibułowa; poznali terminy: sorbent, eluent, elucja; poznali barwniki fotosyntetyczne oraz ochronne, które występują w roślinach;
- uczniowie wykonali chromatografię bibułową wybranych barwników laboratoryjnych oraz ekstrakcji barwników fotosyntetycznych z wybranych liści roślin.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą paski bibuły z rozdzielonymi kolorami oraz zabiorą ze sobą na kolejnych zajęciach produkty krystalizacji.
Zajęcia 8
25.03.2023
Temat: Dlaczego rosną glony w basenie i czemu nie zawsze są bogate plony
– badanie pH wody i gleby
Cele:
- poznanie, co to jest pH;
- poznanie metod badania pH;
- badanie pH wody i gleby próbek przyniesionych ze swojej okolicy.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali, co to jest pH;
- uczniowie podczas wykonywania doświadczeń poznali metody badania pH za pomocą pasków uniwersalnych, wywaru z czerwonej kapusty oraz wykrywania zasad i kwasów metodą laboratoryjną za pomocą fenoloftaleiny oraz oranżu metylowego;
- uczniowie badali przyniesione próbki gleby za pomocą wskaźnika oraz pasków uniwersalnych oraz próbki wody za pomocą pasków uniwersalnych i pHmetru;
- uczniowie podczas doświadczenia dowiedzieli się, że można zmieniać pH gleby w wyniku wapnowania za pomocą kredy (CaCO3).
Ewaluacja:
- uczniowie dowiedzieli się jaką mają pH gleby oraz wody w swojej okolicy.
Zajęcia 9
15.04.2023
Temat: Bezkręgowce i ich budowa – wykonywanie preparatów
Cele:
- poznanie systematyki bezkręgowców i cech charakterystycznych poszczególnych grup;
- obserwacja żywych bezkręgowców;
- obserwacja przedstawicieli poszczególnych grup za pomocą mikroskopu, stereoskopu oraz na podstawie samodzielnie wykonanych preparatów.
Przebieg zajęć:
- uczniowie poznali systematykę bezkręgowców i cechy charakterystyczne dla poszczególnych grup;
- uczniowie obserwowali żywe okazy bezkręgowców: dżdżownicę, kraba i patyczaka;
- uczniowie obserwowali okazy bezkręgowców za pomocą narządu wzroku i dotyku;
- uczniowie obserwowali okazy bezkręgowców za pomocą mikroskopu i stereoskopu;
- uczniowie wykonywali samodzielne preparaty z części ciała owadów;
- uczniowie otrzymali pomoc naukową o grupach bezkręgowców, gdzie wykonywali własne rysunki na podstawie obserwacji.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą przygotowaną pomoc naukową o bezkręgowcach wraz ze swoimi rysunkami z obserwacji.
Wycieczka warsztatowa 2
24-26.04.2023
Cele:
- poznanie walorów przyrodniczych okolic Warszawy oraz Białowieskiego Parku Narodowego – Rezerwat ścisły i Rezerwatu Żubrów;;
- zwiedzanie Centrum Nauki Kopernik + Planetarium + laboratorium chemiczne dla uczniów kl. 7-8;
- zwiedzanie Łazienek Królewskich w Warszawie.
Przebieg wycieczki:
- uczniowie poznali walory przyrodnicze okolic Warszawy;
- uczniowie zwiedzili Centrum Nauki Kopernik + Planetarium, a dodatkowo uczniowie kl. 7-8 wzięli udział w laboratoriach chemicznych o temacie “Samochód na wodę”;
- uczniowie zwiedzili Białowieski Park Narodowy – Rezerwat ścisły z przewodnikiem oraz Rezerwat Żubrów z przewodnikiem;
- uczniowie zwiedzili Łazienki Królewskie w Warszawie.
Ewaluacja
- uczniowie poznali walory przyrodnicze okolic Warszawy w czasie podróży busem oraz podczas noclegów w Siedlisku Leluja, gdzie pielęgnowane są walory wiejskie wraz z tradycjami (chaty wiejskie wraz ze sztuką wiejską), życie zgodnie z naturą (zabawy na świeżym powietrzu, kształtowanie szacunku do przyrody: budki lęgowe, domki dla owadów oraz darów natury w postaci żywności, a także poznanie zwyczajów zwierząt gospodarskich: owce, kozy, kury, gęsi, psy);
- uczniowie w Planetarium nauczyli się rozpoznawać niektóre konstelacje oraz dowiedzieli się jak powstała Ziemia podczas filmu; w Centrum Nauki Kopernik poznali działanie różnych przyrządów oraz w wyniku obserwacji wzbogacili swoją wiedzę z dziedziny biologii, chemii, fizyki, muzyki i innych; podczas laboratoriów chemicznych uczniowie kl. 7-8 dowiedzieli się i nauczyli jak można otrzymać paliwo na wodę i uruchomili dzięki temu wiatrak, gwizdek i samochodzik;
- uczniowie podczas zwiedzenia Białowieskiego Parku Narodowego – Rezerwat ścisły oraz Rezerwat Żubrów poznali ich historię oraz cel ochrony tego obszaru, zobaczyli gatunki roślin zielnych oraz unikatowe okazy drzew, a także gatunki zwierząt, w tym żubry i żubronie.
- uczniowie zobaczyli Łazienki Królewskie w Warszawie, gdzie mogli podziwiać różne gatunki roślin oraz zwierząt.
Dzień 1 Relacja na FB
Dzień 2 Relacja na FB
Dzień 3 Relacja na FB
Wycieczka warsztatowa 3
05.05.2023
Cele:
- zwiedzanie Ogrodu Botanicznego we Wrocławiu;
- zwiedzanie Muzeum Przyrodniczego we Wrocławiu.
Przebieg zajęć:
- uczniowie zwiedzili Ogród Botaniczny we Wrocławiu z przewodnikiem;
- uczniowie zwiedzili Muzeum Przyrodnicze we Wrocławiu z przewodnikiem.
Ewaluacja:
- uczniowie poznali różne fakty i ciekawostki na temat roślin i zwierząt;
- uczniowie poznali i zobaczyli różne gatunki i odmiany roślin, dowiedzieli się jak się tworzy i dokumentuje;
- uczniowie poznali i zobaczyli grupy oraz ciekawe gatunki zwierząt;
- poznali terminologię botaniczną i zoologiczną.
Zajęcia 10
13.05.2023
Temat: Ćwiczenia terenowe w łapaniu owadów i sztuka ich konserwacji.
Cele:
- poznanie ekosystemu łąki rękowskiej i obserwacja różnych napotkanych organizmów;
- poznanie metod dokumentacji organizmów występujących na danym terenie i konserwacji owadów oraz roślin.
Przebieg zajęć:
- uczniowie podczas ćwiczeń terenowych po łące w Rękowie obserwowali napotkany organizmy;
- uczniowie nauczyli się preparowania owadów oraz dokumentowania występowania owadów na wybranym terenie;
- uczniowie nauczyli się konserwacji organizmów za pomocą metody zatapiania ich w żywicy epoksydowej.
Ewaluacja:
- uczniowie zabrali ze sobą spreparowane owady i rośliny.
Wycieczka warsztatowa 4
29-31.05.2023
Cele:
- poznanie walorów przyrodniczych okolic Łeby oraz Słowińskiego Parku Narodowego;
- zwiedzanie Fokarium w Łebie.
Przebieg wycieczki:
- uczniowie poznali walory przyrodnicze okolic Łeby – Morze Bałtyckie, Jezioro Sarbskie;
- uczniowie zwiedzili Słowiński Park Narodowy wraz z Muzeum Słowińskiego Parku Narodowego, latarnią Czołpińską i wydmą Czołpińską;
- uczniowie zwiedzili Fokarium – Sea Park w Łebie.
Ewaluacja
- uczniowie poznali walory przyrodnicze okolic Łeby – Morze Bałtyckie, Jezioro Sarbskie oraz obserwowali gatunki tam występujące (m. in. rośliny, mchy, porosty, ptaki, owady, żaby);
- uczniowie zwiedzili Słowiński Park Narodowy, a w nim Muzeum Słowińskiego Parku Narodowego, latarnię Czołpińską, pas przybrzeżny Morza Bałtyckiego i wydmę Czołpińską;
- uczniowie w Sea Park poznali foki, uchatki, kotiki i ich zwyczaje, zwiedzili interaktywne Oceanarium prehistoryczne oraz interaktywne akwarium z gatunkami żyjącymi obecnie oraz poznali gatunki wodne w postaci rzeźb w naturalnych rozmiarach.
Dzień 1 Relacja na FB
Dzień 2 Relacja na FB
Dzień 3 Relacja na FB
Click here to add your own text