22 kwietnia – Dzień Ziemi

Tegoroczny Dzień Ziemi obchodzony jest pod hasłem: „Przywróć Naszą Ziemię„.

W naszej szkole, w ramach tego dnia została, przeprowadzona interaktywna lekcja na temat: „Jak możemy wpływać na zwiększenie bioróżnorodności„. Zajęcia te, oprócz celu przekazania wiedzy, w głównej mierze skupiły się na aktywności  i pomysłowości uczniów. Lekcje zostały przeprowadzone w klasie 4 na przyrodzie, w klasie 6 na zajęciach z wychowawcą oraz w klasach 5, 7 i 8 na lekcjach biologii.

Na samym początku uczniowie poznali zarys historyczny wydarzenia. Następnie, aby móc wspólnie zastanowić się nad tym, jakie działania możemy podjęć, aby zwiększyć bioróżnorodność, uczniowie zostali zapytani, czy wiedzą lub domyślają się czym w ogóle jest bioróżnorodność. Część uczniów doskonale znała odpowiedź na to pytanie, część wywnioskowała to ze słowa, a reszcie zostało to wytłumaczone.

Przy okazji tych wiadomości przypomnieliśmy sobie, czym jest gatunek. Ale dalej czyhało kolejne pytanie: Czy wiesz, ile gatunków odkryto do dziś? Tym razem odpowiedzi nie były raczej trafne, ale wiedza została wzbogacona.

Niestety, bioróżnorodność zanika, dlatego uczniowie zostali zapytani, o to dlaczego tak się dzieje. W większości odpowiedzi padały celne, acz smutne słowa: „bo ludzie zaśmiecają planetę”; „bo ludzie nie przywiązują do tego wagi”; „ponieważ ludzie o to nie dbają”; „bo na świecie jest co raz mniej miejsca”; „zanieczyszczenie środowiska i ocieplenie”; „wyrzucamy plastik i zanieczyszczamy środowisko”; „przez szkodliwe opary spaliny i fabryki”; „podpalania lasów, łąk”; „myślę, że przez działalność człowieka”; „z powodu polowań i zmian klimatu na świecie”; „ponieważ, ludzie w aktualnym świecie zwracają większą uwagę na siebie niż na innych”; „ponieważ zmniejszają się ilości środowisk naturalnych do życia”; „zmiany klimatu, zanieczyszczenia, wycinanie lasów”.

Chociaż, jak się okazało, nie tylko…

No to skoro wiadomo, dlaczego tak się dzieje, uczniowie stanęli nad kolejnym zadaniem: „Jak myślisz, dlaczego warto troszczyć się o zachowanie bioróżnorodności„. Wiele odpowiedzi, było bardzo poruszających: „Jest to ważne, ponieważ jak nie będziemy o to dbać to wtedy niektóre gatunki mogą zginąć, a to sprawi, że wiele innych gatunków nie przeżyje”; „wszystkie gatunki pełnią ważną rolę”; „Im bardziej różnorodne, zróżnicowane środowisko i żyjące w nim organizmy, tym większa szansa na przetrwanie wielu gatunków w dobie tak szybkich i intensywnych przemian środowiska na kuli ziemskiej”; „warto się troszczyć, ponieważ bez tego możemy wymrzeć”; „Daje to wszystkim lepsze warunki do życia, np. ludzie bez pszczół nie mieli by miodu, a kwiaty bez pszczół nie byłyby zapylane”; „Bo inaczej ziemia będzie nudna i pusta”; „żeby na świecie było to wszystko bardziej zrównoważone „; „bo rośliny dają tlen”; „żeby świat był czysty, a natura rozkwitała i żeby ludzie nie zanieczyszczali powietrza i wody”; „Żebyśmy mieli czyste, świeże powietrze”; „Bo jak je pozabijamy to ich nie będzie i będzie nam smutno”; „dlatego żeby być człowiekiem i żeby nasza planeta nie umarła, ponieważ nie ma takiej drugiej”; „Dla nauki i zachowania balansu w przyrodzie”; „ponieważ sami w niej żyjemy „; „Żeby nie umrzeć„.

Następnie otrzymali dawkę wiedzy:

Przypomnieliśmy sobie, że pewne działania są już podejmowane od lat:

Ale podejmują je głównie osoby dorosłe i specjaliści. A co, my, jako jednostki, jako uczniowie możemy zrobić? – tak brzmiało kolejne pytanie, z którym musieli się zmierzyć. I tu nasi uczniowie nie zawiedli – ich pomysły były bardzo trafne i motywujące do działania już od dziś: „nie zabijać różnych gatunków, dokarmiać, budować małe schronienia”; „dbać o przyrodę np.nie śmiecić w lesie”; „zbierać śmieci po innych, nie kupować wody w butelkach tylko korzystać z pojemników zaopatrzonych w filtr, brać prysznice, a nie kąpiele „; „możemy segregować śmieci i używać rzeczy biodegradowalne, zmniejszyć ilość plastiku który kupujemy i np. przerzucić się z auta na rower lub pociąg”; „głosić ludziom to żeby dbali o przyrodę”; „tworzyć karmniki dla ptaków”; „nie śmiecić i starać się ograniczać plastik, nie zabijać owadów i innych zwierząt”; „możemy ograniczyć transporty autem”; „segregować śmieci , dbać o wodą, nie zrywać przyrody”; „nie palić drzew/nie niszczyć natury „; „sortować śmieci, oszczędzać wodę, nie podpalać traw i łąk i pól”; „Nie zaśmiecać planety, nie marnować wody, powstrzymywać ludzi od ścinania drzew, dbać o rośliny”; „nie zabijać owadów, sadzić drzewa, pomagać zwierzętom oraz możemy chronić tereny zielone”; „Sadzić kwiaty  dla pszczół, uważać na drogach np. na sarny, oszczędzać wodę po to, żeby podlewać nią kwiaty lub nawet jako napój dla zwierząt – poidełka”; „Zrobić na przykład domki dla ptaków i owadów”; „używać rzeczy ekologicznych, chronić różne rzadkie gatunki”;”po prostu przestać zanieczyszczać środowisko i namawiać innych, aby tego nie robili”.

I inne pomysły:

Plansze do prezentacji zostały wykorzystane z filmiku, który polecam oglądnąć:

 

A Ty? Jak zwiększasz bioróżnorodność?

Jeśli chcielibyście podzielić się działania w kierunku zwiększania bioróżnorodności, to po prosto to zróbcie!

Może zainspirują innych do działania!

Zdjęcia z przeprowadzonych działań wyślij na maila: kleinaada@gmail.com do końca maja. Wszystkie pomysły zostaną zebrane i opublikowane na stronie szkoły.

 

Wykonanie prezentacji, przeprowadzenie zajęć i tekst: Adriana Kleina

Pomysł powstał na podstawie filmu: https://www.youtube.com/watch?v=jAcM0EE3El0